URGENT ACTION:-> Ägypten: Uighur students at risk of forcibly return to China - bitte möglichst sofort, spätestens bis 18. August 2017 schreiben
Medienberichten zufolge werden in Ägypten etwa 150 Uigur_innen festgehalten, um sie nach China abzuschieben. Einige von ihnen sind offenbar bereits nach China zurückgeführt worden. Bei einer Rückführung drohen den Betroffenen schwere Menschenrechtsverletzungen.
English, French, Spanish, Arabic -> Egypt: Uighur students at risk of forcibly return to China - please write by 18th August 2017
According to media reports, around 150 Uighurs have been detained in Egypt and have either already been, or are currently at imminent risk of, being forcibly returned to China. If returned, they are at real risk of serious human rights violations.

URGENT ACTION:-> China: Drohende Abschiebung - bitte möglichst sofort, spätestens bis 17. August 2017 schreiben
In China werden seit Mitte März acht aus Nordkorea geflüchtete Personen in Gewahrsam gehalten. Sollten sie nach Nordkorea abgeschoben werden, so drohen ihnen dort Verfolgung und andere schwere Menschenrechtsverletzungen wie willkürliche Inhaftierung, Verschwindenlassen, Folter und andere Misshandlungen oder gar die Hinrichtung.
English, French, Spanish -> China: Eight North Koreans at risk of forcible return - please write before 17th August 2017
Eight North Korean refugees have been detained in China since mid-March 2017. If forcibly returned, they are at risk of persecution or other serious human rights violations, such as arbitrary detention, torture or other ill-treatment, enforced disappearance and execution.

URGENT ACTION:-> China: Aktivistin inhaftiert: Li Xiaoling - bitte möglichst sofort, spätestens bis 3. August 2017 schreiben
Die Aktivistin Li Xiaoling ist wegen des Vorwurfs „Streit angefangen und Ärger provoziert zu haben“ offiziell in Haft genommen worden. Sie hatte am 3. Juni den 28. Jahrestag der Niederschlagung der Proteste auf dem Tiananmen-Platz begangen. Sie leidet unter einem Glaukom und erhält keine angemessene medizinische Behandlung. Acht weitere Aktivist_innen werden ebenfalls unter derselben Anklage festgehalten.
English, French, Spanish -> China: Activist detained for commemorating June 4: Li Xiaoling - please write before 3rd August 2017
Activist Li Xiaoling was criminally detained on suspicion of “picking quarrels and provoking trouble” for commemorating the 28th anniversary of the Tiananmen Crackdown. She is suffering from glaucoma but has not been given proper treatment. Eight others were also detained for the same charge.

URGENT ACTION:-> China: Angeblich Staatsmacht untergraben: Jiang Tianyong - bitte möglichst sofort, spätestens bis 26. Juli 2017 schreiben
Der Menschenrechtsanwalt Jiang Tianyong wurde sechs Monate unter „häuslicher Überwachung an einem dafür vorgesehenen Ort“ festgehalten. Jetzt ist er offiziell festgenommen worden. Ihm droht Folter.

?itok=c-NRGvUb

Der Menschenrechtsanwalt Jiang Tianyong: © privat
English, French, Spanish -> China: Lawyer arrested for "subversion": Jiang Tianyong - please write before 26th June 2017
Jiang Tianyong, human rights lawyer detained under “residential surveillance in a designated location” for over six months, has been formally arrested for “subverting state power”. Held incommunicado and without access to a lawyer, he is at risk of torture or other ill-treatment.

URGENT ACTION:-> China: Haft wegen Recherchen zu Arbeitsbedingungen - bitte möglichst sofort, spätestens bis 21. Juli 2017 schreiben
Drei Arbeitsrechtsaktivisten, die verdeckte Nachforschungen zu den Arbeitsbedingungen in den Produktionsstätten des Schuhkonzerns Huajian durchführten, wurden Ende Mai von den Behörden in Ganzhou in Gewahrsam genommen. Huajian fertigt unter anderem Schuhe für Ivanka Trumps Markenlabel an. Laut staatlichen Medien wird gegen die drei inhaftierten Aktivisten ermittelt.
English, French, Spanish -> China: Activists detained for shoe factory research - please write before 21st July 2017
Three labour activists who were conducting undercover research investigations into the labour conditions at Huajian shoe factories, which supply to Ivanka Trump’s brand among others, were taken away by the authorities in Ganzhou, Jiangxi Province in late May. State media announced that they have been criminally detained and are under investigation.

URGENT ACTION: Freilassungen / Releases

China: Further information: Three labour activists released on bail: Info, 11.07.2017
Hua Haifeng, Li Zhao, and Su Heng were released on bail on 28 June 2017 after being criminally detained while investigating labour conditions at Huajian shoe factories, which produce shoes for Ivanka Trump’s brand, among others. They will remain under close police surveillance for the next 12 month period.

China: Todesurteil aufgehoben: Info, 25.01.2017
Über 13 Jahre nachdem Huang Zhiqiang, Fang Chunping, Cheng Fagen und Cheng Lihe zum Tode verurteilt wurden, hat das Hohe Volksgericht in der Provinz Jiangxi ein neues Urteil verkündet, das "nicht schuldig" lautet. Die vier Männer wurden nach der Neuverhandlung am 30. November 2016 umgehend freigelassen.
China: Not-guilty verdict for men sentenced to death Info
After more than 13 years since Huang Zhiqiang, Fang Chunping, Cheng Fagen and Cheng Lihe were originally sentenced to death, the Jiangxi Provincial Higher People’s Court has announced a not-guilty verdict. All four men were immediately released after a closed-door retrial on 30 November 2016.

Many thanks to all those that took action. No more action is required from the UA Network. Es sind derzeit keine weiteren Aktionen erforderlich. Vielen Dank allen, die Appelle geschrieben haben.

URGENT ACTION: -> Briefe gegen das Vergessen: Honduras: COFADEH

Eilaktionen